9/12/10

Ο Σινεμασκόπ βίος και πολιτεία του Γιάννη Δαλιανίδη






Από το Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010 ο παράδεισος σίγουρα αναγκάστηκε να γίνει «έγχρωμος και σινεμασκόπ» για να χωρέσει τον Γιάννη Δαλιανίδη. Ο μόνος σκηνοθέτης σταρ που συναγωνιζότανε σε αναγνωρισημότητα με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στα χρόνια που το ελληνικό εμπορικό σινεμά μεσουρανούσε. Ο κόσμος έλεγε "πάμε να δούμε τη νέα ταινία της Αλίκης" όπως έλεγε "πάμε να δούμε τη νέα ταινία του Δαλιανίδη". Ουσιαστικά υπήρξε για το πλατύ κοινό ο πρώτος επώνυμος σκηνοθέτης. Γεννήθηκε παραμονή Πρωτοχρονιάς του 1923 στην οδό Μητροπόλεως γωνία με Καρόλου Ντηλ στην Θεσσαλονίκη Μεγάλωσε στους κινηματογράφους της Πλατείας Αριστοτέλους. Πέρασε την Κατοχή στη Βιέννη και γύρισε με την απελευθέρωση. Ποτέ του δε σχολίασε εκείνη τη δύσκολη περίοδο της ζωής του. Ξεκίνησε στο μουσικό θέατρο σα Γιάννης Νταλ κι εμφανίστηκε σαν ηθοποιός σε ταινίες ώσπου το 1958 έγραψε το πρώτο του σενάριο ήταν για την ταινία «Το Τρελοκόριτσο». Την επόμενη χρονιά βαφτίστηκε κι επίσημα σκηνοθέτης, εγκαταλείποντας τον χορό και την ηθοποιία.
Μετακομίζει στην Αθήνα και με την « Μουσίτσα» και το η «Λαός και Κολωνάκι».
το όνομα του φτάνει ως τον Φιλοποίμενα Φίνο που του προσφέρει απλόχερα πρόταση συνεργασίας. Πρώτη ταινία το 1961 «Ο Κατήφορος». Ταινία τολμηρή για την εποχή που αμέσως εκτινάζει μια ολόκληρη νέα γενιά πρωταγωνιστών. Ζωή Λάσκαρη, Νίκος Κούρκουλος, Κώστας Βουτσάς, Χλόη Λιάσκου, Βαγγελης Βουλγαρίδης Η ταινία έσπασε ταμεία και το όνομα του Γιάννη Δαλιανίδη εκτινάχτηκε. Και μετά ξεκινάει το απόλυτο όνειρο. Ο άνθρωπος που έφερε το άρωμα του Χόλυγουντ στην Ελλάδα. Φιλομαθής, κινηματογραφόφιλος, μετουσίωνε τις γνώσεις και το πάθος του σε ταινίες που επηρέασαν σαν αισθητική μέχρι και τον Πέντρο Αλμοντόβαρ σύμφωνα με δήλωση του , ξεσηκώνοντας την μήνι και το χλευασμό των εγχώριων κριτικών. Δημιουργώντας εικόνες της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας που παραμένουν άσβεστες στη μνήμη. Και 30 χρόνια μετά την πρώτη τους προβολή χάρη στην επιμονή του Παναγιώτη Τιμογιαννάκη και του Ιασωνα Τριανταφυλλίδη, επίσης μαύρα πρόβατα για την κριτική κοινότητα, έκαναν κανονικά μια δεύτερη καριέρα, μέσα από την τηλεόραση και το πρώτο ελλανόδικο νυκτερινό μαγαζί το Ακρόαμα στη Κρήνη της Θεσσαλονίκης που σύντομα έγινε πανελλήνια μορφή διασκέδασης. Συνολικά έχει σκηνοθετήσει και γράψει το σενάριο σε περισσότερες από 60 ταινίες,
Με τη πτώση του κινηματογράφου ασχολήθηκε με την τηλεόραση. Από τοΛούνα Πάρκ μέχρι την τηλεοπτική διασκευή του Τρίτου Στεφανιού του Κώστα Ταχτση.

Ενώ η δημόσια εικόνα του ήταν διακριτική, ωστόσο υπήρξε φλογερός στη προσωπική του ζωή, παθιασμένος στις ερωτικές του σχέσεις με έρωτες καταλυτικούς που τους ζούσε με το μεγαλείο ενός πραγματικά «ανδρείου της ηδονής». Αγάπησε κι αγαπήθηκε με πάθος κι ένταση , βρίσκοντας πάντα το σωστό χρόνο να είναι ταυτόχρονα δημιουργικός . Αγαπούσε τους νέους ηθοποιούς και δεν δίσταζε συνεχώς να βοηθά όσους κι όσες πίστευε ότι είχαν ταλέντο.
.
Είτε μας αρέσει είτε όχι ο ελληνικός κινηματογράφος, χωρίζεται σε πριν και μετά τον Γιάννη Δαλιανίδη. Η σπουδαιότητά του βασίζεται στο γεγονός ότι με το μαγικό ραβδί του, άλλαξε τους χρόνους και τους ρυθμούς του σινεμά στη χώρα μας, επηρεάζοντας τον τρόπο γραφής μιας ολόκληρης επόμενης γενιάς. Τέλος είναι ό μόνος έλληνας σκηνοθέτης που πάνω στο έργο του, έχει γυριστεί μια ταινία σχόλιο ,σχεδόν σαν φόρος τιμής και ταυτόχρονα σαν ένα διδακτορικό μεταΔαλιανιδικής γραφής από το δίδυμο των Ρεππα Παπαθανασίου με την ταινία Το Γέλιο βγήκε από τον παράδεισο»

Τελλος Φίλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget