26/10/11

52 Φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκη - Κωνσταντίνος Γιάνναρης


1. America I / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
2. America II / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
3. Barcelonetta / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
4. Black Derek Boy / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
5. Caught Looking / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία
6. European Son: Queer Διαδήλωση / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
7. Gender Pop / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα
8. Man at Sea / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα
9. Maurizio Siciliano / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
10. New York Club / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
11. North of Vortex / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία
12. Thai Box / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
13. Αίγυπτος / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
14. Αλβανία / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
15. Αμερικάνικο αφιέρωμα: Επιδημία / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
16. Αμοργός / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
17. Ανάγνωση σεναρίου / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
18. Απεγνωσμένη ζωή – Οι ταινίες του Πιέρ Πάολο Παζολίνι / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία
19. Από την άκρη της πόλης / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα
20. Βγαλμένο από μέσα μου:Εντουάρντο σ’αγαπώ / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
21. Βομβαρδισμός / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
22. Γρηγόρης / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
23. Δεκαπενταύγουστος / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα
24. Δωμάτια / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
25. Εγώ, φαντάρος / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
26. Έλληνες (Ελληνικός έρωτας και σαπφικές συνομιλίες) / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία
27. Ζήτημα ζωής και θανάτου / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία
28. Ζωή και θάνατος στο αθηναϊκό μετρό / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
29. Η γαλάζια θαλάσσια / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
30. Η εκδίκηση της ντίσκο / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία
31. Η Ελένη παντρεύεται σήμερα / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
32. Ιεροσόλυμα / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
33. Κοντά στον παράδεισο / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία
34. Λονδίνο / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
35. Μία θέση στον ήλιο / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα-Μεγ. Βρετανία
36. Μονεμβασιά / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
37. Μπλε μάτια 2 / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
38. Μυστράς και Γεράκι / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
39. Ο Ζαν Ζενέ είναι νεκρός / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία-Ελλάδα
40. Ο κήπος μου στο Λονδίνο / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
41. Οδός Πειραιώς / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
42. Όμηρος / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα-Τουρκία
43. Ομόνοια / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
44. Όψεις της Ευρώπης: Χώρος για όλους / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Δανία-Ελλάδα-Γαλλία-Γερμανία
45. Πατρίδα / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
46. Πέτρινη υδρόγειος, Πέτρινη υδρόγειος I, Πέτρινη υδρόγειος III / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
47. Σιωπές / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Μεγ. Βρετανία-Ελλάδα
48. Στροβιλισμός / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
49. Τα δάκρυα του εκσκαφέα / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
50. Το φιλί / Κωνσταντίνος Γιάνναρης
51. Τρώες / Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα-Μεγ. Βρετανία

Δεν είναι μυστικό: Στην Ελλάδα –αν κι όχι μόνο εδώ– μας αρέσει να τοποθετούμε τα πάντα σε κουτάκια. Σε τακτικές, αλλά συχνά πρόχειρες κατηγορίες. Να τα ομαδοποιούμε με τρόπο που γίνεται εύκολο να τα κατατάξουμε, να τα συγκρίνουμε, να τα μειώσουμε, να τα απορρίψουμε. Ο χώρος του σινεμά δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση, ειδικά στα αμήχανα χρόνια της δεκαετίας του ’90, όταν ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης εμφανίστηκε με δύναμη «από την άκρη της πόλης», μ’ ένα ταλέντο και μια κινηματογραφική γλώσσα που δεν επέτρεπαν καμία ταμπέλα να κολλήσει πάνω τους, πέρα από αυτή του αληθινά συναρπαστικού σινεμά. Μπορεί αυτό να μη σταμάτησε κάποιους από το να προσπαθούν να τον χωρέσουν στη σκονισμένη ντουλάπα της στενόμυαλης λογικής τους, αλλά ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, οι ταινίες του, η σκέψη του, βρίσκονταν πάντα ένα βήμα μπροστά: Ο «δημιουργός του περιθωρίου» μπορούσε να κάνει μια ταινία που θα συναντούσε το πλατύ κοινό στις αίθουσες και θα εξασφάλιζε, σχεδόν κάθε καλοκαίρι, μια θέση στην τηλεόραση ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο. Ενας «ξενόφερτος σκηνοθέτης» από τη Βρετανία θα διάβαζε καλύτερα από κάθε Έλληνα την πραγματικότητα της χώρας. Ενας «αυθάδης τύπος» θα γνώριζε τον σεβασμό και την αναγνώριση στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του πλανήτη. Ο Γιάνναρης ανέτρεπε ανέκαθεν τα στερεότυπα, τις προκατασκευασμένες απόψεις, διέψευδε τις κακόβουλες προσδοκίες με τον πιο ουσιαστικό τρόπο – αυτόν του σινεμά.
Στο φετινό αφιέρωμα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο Γιάνναρης κάνει το ίδιο για μια ακόμη φορά. Παρουσιάζει την καινούρια ταινία του Man at Sea, σε director’s cut, εντελώς διαφορετική από την εκδοχή που προβλήθηκε πριν λίγους μήνες στο Φεστιβάλ Βερολίνου, σε μια θαρραλέα και αντάξια της ταινίας του κίνηση, που δεν θα είχαν πολλοί τα κότσια να κάνουν. Και δεν είναι μόνο αυτό. Παράλληλα με την –για πρώτη φορά πλήρη– παρουσίαση του έργου του, από τα πρώιμα πειραματικά του φιλμ και τις δουλειές του στην τηλεόραση μέχρι την πιο πρόσφατη ταινία του, ο Γιάνναρης επιφυλάσσει στους θεατές του Φεστιβάλ μια εξαιρετική έκπληξη. Βουτώντας βαθιά στην καλειδοσκοπική του συλλογή από εικόνες, στιγμές, και αισθήσεις, ανασύρει κομμάτια φιλμ που μέχρι τώρα παρέμεναν αυστηρά προσωπικά. Ταξίδια σε τόπους και σε ανθρώπους, εποχές, συναισθήματα, ιδέες, αποσταγμένα σε μικρές εθιστικές δόσεις, που φανερώνουν μια άλλη, «μυστική» πλευρά του έργου του. Φιλμ σαν σελίδες ενός προσωπικού ημερολογίου που, όμως, μας αφορούν απόλυτα και μας αποκαλύπτουν το λυρισμό, το χιούμορ, την τρυφερότητα, την αμεσότητα, και τη δύναμη που χαρακτηρίζουν το σινεμά του Γιάνναρη στην πιο πρωταρχική και ουσιώδη τους μορφή.

Γιώργος Κρασσακόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget